Prachtig authentiek verhaal van: Michel Hasselerharm (Tubantia, september 2024)

Artikel in het weekblad Hof van Twente (april 2024)

De herdenking van de April-Mei stakingen bij Stork in Hengelo (2023)

Radio interview bij Goedemorgen Hengelo (april 2023)

Radio interview op RTV Oost (april 2021)

Artikel op RTV Oost (april 2021)

Artikel in het weekblad Hof van Twente (april 2021)

Onze Koning in Hengevelde (2023)

Onze koning, heel actief en ingelezen. Van grote waarde voor onze wereldplek. De media is vaak ook internationaal onkundig en sensatiebelust, erg jammer. Wel is het tijd, denk ik, dat alle rijken (miljonairs en miljardairs) bedenken dat zij in Nederland en door Nederlanders groot zijn geworden en het fijn zou zijn voor de armen in Nederland vermogensbelasting extra willen deponeren en via burgermeesters aan de armen uitgeven. Voedselbanken in Nederland is een must, maar ook een schande. Dit werk is een zaak voor vrijwilligers van een zuiver gehalte wat ons weer trots kan maken.

Onze ervaren waterman Willem-Alexander (NOS, 2024NOS, 2024)

Met een symbolische druk op een rode knop hebben koning Willem-Alexander en de Belgische koning Filip de Nieuwe Sluis in Terneuzen geopend. De bouw van de zeesluis duurde ruim zeven jaar. De Nieuwe Sluis ligt op Nederlands grondgebied maar moet vooral de haven bij de Belgische stad Gent beter bereikbaar maken voor zeeschepen.

Langs de kant stonden vroeg in de ochtend al tientallen toeschouwers, schrijft Omroep Zeeland. "Twee koningen hier vind ik heel bijzonder", zegt Nel uit Terneuzen. Maar ze komt niet alleen daarvoor kijken. "Al die kranen en bouwwerken, het is echt iets om trots op te zijn."

Voor projectdirecteur Eric Marteijn is het een bijzondere dag: jarenlang was hij betrokken bij de bouw van de Nieuwe Sluis en nu de klus is geklaard, gaat hij met pensioen. "Ik had geen wekker nodig vanochtend. Na mijn trouwen vind ik dit de spannendste dag van mijn leven. Ik voel me trots. En genieten, dat is de kunst vandaag."

De sluis is 427 meter lang, 55 meter breed en bijna 16,5 meter diep. Daarmee behoort het bouwwerk tot de grootste sluizen van de wereld. Het is net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal en een fractie kleiner dan de Zeesluis IJmuiden, die in 2022 in gebruik is genomen.

De eerste plannen voor de sluis stammen uit 2011. Vier jaar later zetten Nederland en België hun handtekening voor de bouw. De vraag naar een grotere zeesluis kwam vooral uit België. Het complex bij Terneuzen was te klein geworden om grote zeeschepen door te kunnen laten varen naar Gent.